11.3.16

Què és el màrqueting online?

Màrqueting online, màrqueting digital, e-marketing, màrqueting 2.0, ... conceptes sinònims per definir un conjunts d'estratègies per promocionar i vendre productes o serveis a través d'Internet.
marketing digital

Aquestes estratègies es podrien resumir en 4 àmbits:

  1. Continguts i posicionament als cercadors (SEO)
  2. Promoció i publicitat a internet (SEM)
  3. Difusió i promoció en xarxes social (social media marketing)
  4. E-mail màrqueting


1. Continguts i posicionament als cercadors (SEO)

La primera fase de construcció d'un espai a internet, passa pel disseny del lloc web. Aconsellem no perdre gaire el temps amb aquest punt. No cal fer la web més bonica del món des d'un principi, perquè amb el temps segur que anirem variant-la. El que sí que cal fer és una web fàcil d'utilitzar, sempre pensada per al visitant, que l'usuari no es perdi, que trobi fàcilment el que busca, i que es pugui veure en diferents dispositius i navegadors.

Què és el SEO? SEO vol dir Search Engine Optimization, optimització per als motors de cerca. És a dir, posar-li les coses fàcils als buscadors (sobretot a Google) per tal que pugui indexar fàcilment la nostra web i pugui aparèixer a les primeres posicions de cerca.
Avui dia es distingeix entre el SEO OnPage (el que fem dins la nostra pàgina) i el SEO OffPage (la qualitat dels enllaços que apunten cap a la nostra web).

Google indexarà la nostra web encara que no li diguem, ja que disposa de robots o bots, que rastregen internet i fiquen tot el que troben en una gran base de dades. Totes aquestes dades són analitzades i classificades que afavorir les cerques dels usuaris. L'important d'això, és que l'indexi de la manera que millor ens convingui, per tal que ens puguin trobar amb facilitat.


Per tant, en el moment de posar-nos a escriure articles a la nostra web, hem de tenir en compte com ho fem.
Cal tenir en compte les paraules clau, els títols, les descripcions, les URLs i les imatges.

Per exemple, si fem un article sobre màrqueting online, ens interessa que surti aquesta paraula vàries vegades dins el text, o altres sinònims que els usuaris puguin emprar per tal que diferents cerques puguin anar a parar a la nostra entrada. Però aquestes paraules claus, han d'aparèixer de forma natural, no hem d'abusar d'elles, perquè Google ho detectarà i ens penalitzarà.
El títol de cada article o pàgina que fem ha de ser únic, ha de ser atractiu i contenir alguna de les paraules o frases claus del que tracti.
La URL d'una pàgina o article és important per al posicionament i també per a l'usuari, ja que l'orientarà sobre l'interès del que busca. Per sort tan a Blogger com a Wordpress, podem personalitzar els enllaços als nostres articles per fer-los més agradables als visitants.

URL personalitzada
Les descripcions són resums dels articles publicats, i és important incloure paraules i frases claus adients.



Les imatges també permeten incloure codi que serà "rastrejat" pels robots de Google, per això és important posar un nom a la imatge que tingui a veure amb el que conté, i editar l'etiqueta alt i títol per afegir-li propietats adients (tan Blogger com Wordpress ho permeten)

Aquest conceptes són bàsics i caldrà implementar-los i analitzar-los a mida que anem desenvolupant contingut. Per aprofundir més en el SEO OnPage, us recomanem llegir aquest article de NinjaSEO, el que més ens ha agradat sobre optimització de continguts.

El SEO OffPage  són accions que afecten al posicionament de la nostra pàgina però des de fora, és a dir, aquells enllaços que apunten a la nostra pàgina aportant-nos valor i posicionament. Trobareu una molt bona explicació dels tipus d'enllaços i les millors tècniques de SEO OffPage a la web de Raul Miruri.

2.Promoció i publicitat a internet (SEM)

SEM vol dir Search Engine Marketing, màrqueting per als motors de cerca, i es refereix a qualsevol acció de màrqueting dins als buscadors, ja sigui de pagament o no.
Normalment es tracta d'eines que ofereixen els mateixos cercadors per tal de fer visible el nostre espai web, per exemple Google AdWords, Bing Ads o Yahoo! Search Marketing, i es basa en anuncis publicitaris que ténen un cost per cada clic que es fa sobre ells.
Requereix un estudi previ de paraules claus, de creació d'anuncis i de gestió de costos per cada visita o clic rebut a un anunci.

És un tema complexe, que cal estudiar amb deteniment, o bé contractar ajuda professional. Per sort, Google ens ofereix eines de prova per conèixer tot el necessari per fer una bona campanya publicitària dels nostres productes.
Us recomanem consultar tota l'ajuda de Google Adwords

palabras clave



3.Promoció i difusió en xarxes socials (social media marketing)

El màrqueting en xarxes socials o Social Media Marketing, és l'estratègia per aconseguir tràfic web o atenció per mitjà de les xarxes socials.
Les xarxes socials serveixen per apropar el nostre producte o servei al client, per un canal més personal, més directe, en un espai amigable per al client, fora del nostre espai a internet.
S'utilitza molt avui dia com a servei d'atenció al públic, com a mesurador de qualitat dels nostres serveis, per fer campanyes, promocions o anuncis concrets, per ampliar l'abast de les nostres publicacions a baix cost, i per crear vincles perdurables amb els clients o fans.
En quines xarxes socials hem d'estar? Depèn. Del producte o servei, i de qui gestionarà aquesta difusió en xarxes socials.
Si un mateix vol gestionar la publicació i el feedback en xarxes socials, ha de fer-ho en aquelles que més conegui o utilitzi sovint. Les més utilitzades són per descomptat Facebook i Twitter, però recordeu que n'hi ha d'altres que ens poden oferir eines molt interessants i que depenent del producte que oferim arribarem a un altre tipus de públic potencial. No deixeu de banda Google+ (genera més posicionament), Instagram o Pinterest (molt utilitzada per dones), per potenciar imatges i anuncis.

Però si tenim un perfil d'empresa a una xarxa social hem de cuidar-lo, respondre preguntes i comentaris, actualitzar-lo i tenir en compte les estadístiques de visita i usabilitat del nostre perfil, eines que solen oferir les pròpies xarxes socials.

A un article anterior vam parlar de l'eina IFTTT, que ens permetia automatitzar la publicació dels nostres articles a les xarxes socials. Però el màrqueting en xarxes socials és més que això. No és només compartir els nostres articles, si no altres publicacions concretes i específiques a les xarxes socials (anuncis, promocions, enquestes, etc)

Una eina molt interessant per gestionar les nostres xarxes socials és Hootsuite.
És un panell de control de totes les activitats dels nostres perfils a les xarxes socials. Permet programar publicacions, conèixer les interaccions dels usuaris amb els nostres perfils, analitzar l'activitat dels nostres perfils, compartir la gestió amb col·laboradors, i ofereix seguretat i protecció de les dades, i aplicacions que es poden afegir a la gestió de les nostres xarxes.
És gratuïta fins a 5 perfils en xarxes socials, i és una de les més utilitzades avui dia.
En aquest article trobareu un pas a pas molt senzill per començar a treballar amb Hootsuite.

4. Email màrketing

l'Email marketing, o màrqueting amb correu electrònic consisteix en utilitzar una eina tan personal, directa i personalitzable com és el correu electrònic per oferir contingut comercial o informatiu.
És una eina potent però perillosa, donat que pot ser considerada com a correu brossa, per tant cal demanar sempre permís a l'usuari per poder enviar-i emails promocionals, i cal controlar la regularitat d'aquests correus, per tal que no es considerin abusius i considerats com a spam.

Per què és important el màrqueting aplicat al correu electrònic?
  • Tothom utilitza el correu electrònic. Hi ha persones que noaccedeixen a xarxes socials o mirem pàgines webs, però email en té gairebé tothom avui dia.
  • És personal i directe, pot establir vincles més concrets de persona a persona.
  • És un canal més per portar visites a la teva web i per tant als teus serveis o productes.
Com s'utilitza l'email marketing?

No es tracta d'utilitzar el teu gmail i enviar correus, és molt més que això. Existeixen plataformes especialitzades en l'enviament d'emails per a usos comercials o informatius.
Aquestes eines permeten entre d'altres:
  • Incorporar formularis d'alta a la teva web amb confirmació d'activació dels serveis (antispam)
  • Gestió de les llistes de suscriptors i baixes automatitzades
  • Personalització de missatges
  • Estadístiques i activitats d'ús
  • Proves A/B (per diferents assumptes i campanyes per testejar efectivitat
Els serveis més utilitzats actualment són Mailchimp i MailRelay.

Ambdues eines ofereixen molta informació i videotutorials per implementarles a les seves respectives webs. També pots consultar el següent article per saber com utilitzar Mailchimp o bé aquest altre per configurar MailRelay.


Hem vist els conceptes bàsics del màrqueting online, ara us toca posar-los en marxa.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada